Du är här: Start

Frågor och svar om entreprenadjuridik

Byggmästareföreningens entreprenadjurister besvarar tillsammans med entreprenadjuristerna på Sveriges Byggindustrier frågor om entreprenadrätt under en egen spalt i tidningen Byggindustrin. Syftet med frågespalten är att belysa svaren på vanligen återkommande frågor om entreprenadrätt från entreprenörer och allmänhet.

Här kan du läsa alla tidigare publicerade frågor och svar. Om du är intresserad av en specifik fråga, kan du också använda sökrutan nedan.

Om du har en egen fråga så är du varmt välkommen att kontakta någon av våra jurister.

Kategorier

Intresserad av ett särskilt ämne? Du kan sortera frågorna efter nedanstående kategorier.

Alla (269)
Avtal (52)
Besiktning (25)
Ekonomi (51)
Fel i entreprenaden (27)
Garantier (14)
Konsumentfrågor (28)
Offentlig upphandling (28)
Pris (30)
Tider (21)
Övrigt (8)
  • Onormalt låga anbud – hur ser kraven ut?

    Vilka krav ställs egentligen på upphandlande myndigheter vid onormalt låga anbud?

  • Måste anbud lämnas in elektroniskt enligt nya LOU?

    Vi driver ett företag sedan 20 år och vi har vid offentliga upphandlingar alltid lämnat in våra anbud i pappersform. Har det blivit några förändringar i den nya lagstiftningen eller kan vi göra som vi alltid har gjort?

  • Elektronisk personalliggare vid byggarbetsplatser

    Vilka skyldigheter har vi som entreprenör att föra elektronisk personalliggare när vi arbetar på ett ramavtal och alltså löpande avropas för olika arbeten och platser?

  • Försäkring enligt ABS 09

    Enligt ABS 09 ska jag som entreprenör kunna visa beställaren att jag har en allriskförsäkring och en ansvarsförsäkring under entreprenadtiden och under två år efter entreprenadens godkännande. Eftersom jag från mitt försäkringsbolag endast kan få ett förs

  • Hantverkarformuläret 14 och ABS 09

    Jag har hört talas om Hantverkarformuläret 14 och ABS 09, men är osäker på när jag ska använda dessa avtal. Har ni några tips på hur jag ska tänka och vad händer om jag tar ”fel” avtal?

  • Avvikelse från AB 04 – kan kunden kräva det?

    Vi har ett avtal med en beställare som rör markarbeten. Det finns ett krav i AF-delen som avviker från en fast bestämmelse i AB 04. Avvikelsen står inte med under kod AFC.111 i AF-delen och vi räknade därför inte med den när vi lämnade anbud på jobbet. Nu

  • Vilka vitesregler gäller när avisering uteblivit?

    Vi utför balkongentreprenader och beställer specialtillverkade balkongplattor från olika leverantörer. Eftersom plattorna är både tunga och otympliga så avtalar vi särskilt om en bestämd leveranstidpunkt så att vi kan ha egen bemanning som tar emot vid lo

  • Vem har egentligen felansvar vid fönsterköp?

    Vi installerade nya fönster åt en konsument förra sommaren. I december kontaktade konsumenten oss och berättade att det var repor i glaset i ena hörnet. Vi har varit och tittat på glaset och det ser ut att vara en fabriksskada. Vi såg inte reporna vid mon

  • Vad är samordnad generalentreprenad?

    Jag har förstått att det finns olika upphandlingsformer för entreprenader; delad entreprenad och generalentreprenad. När jag pratade med en bekant nu i veckan fick jag även höra att det finns något som kallas samordnad generalentreprenad. Vad är egentlige

  • Dokumentation vid löpande räkning

    Vi har utfört renoveringsarbeten åt en konsument på löpande räkning. Konsumenten vill nu inte betala slutfakturan för att han anser att det blivit för dyrt och att arbetet ”omöjligen” kan ha tagit så lång tid att utföra. Vi har överlämnat tidssedlar för v

  • Påslag med tio procent för efterbesiktning?

    Vi är överens med beställaren om att vi som entreprenör ska stå kostnaderna för efterbesiktning. Men har beställaren dessutom rätt att kräva ett påslag om 10 procent för att administrera och vidarefakturera besiktningsmannens faktura till oss? Standardavt

  • Hämta fler